Kunst og håndværk*

Posted By :
Comments : Off

På Eriksminde Efterskole har vi fokus på kunst og på muligheden for at udtrykke sig kunstnerisk. Med kunst mener vi ikke kun maleri og skulptur. Vi mener også teater, musik, litteratur, performance og dans. Hverdagen på Eriksminde Efterskole er præget af kunsten. Den hænger på væggene i Spisestuen, på elevernes gange og i fællesrummene. Men vigtigst af alt fylder den i undervisningen.

De tidligste eksempler på menneskelig skabertrang finder vi i Sydfrankrig. For ca. 32.000 år siden dekorerede mennesker indersiden af den såkaldte Chauvet-grotte. Disse hulemalerier af heste, bjørne, ulve og andre dyr er måske ikke kunst, sådan som vi i dag forstår kunst. Men de vidner om en helt grundlæggende menneskelig egenskab: lysten til at udtrykke sig.

Lysten til at skabe, lege og udtrykke sig er ikke forsvundet. Mennesker har til alle tider udtrykt sig kreativt og kunstnerisk. Og de vil blive ved med det fremover, hvor nye digitale teknologier åbner for nye kunstneriske muligheder. Måske udtrykker vi os, fordi det er med til at give os en fornemmelse af, at vi er til. Vi udtrykker os, fordi det er med til at gøre, at vi kan forstå os selv og hinanden i forhold til de omgivelser, vi befinder os i.

På Eriksminde Efterskole tager vi skabertrangen alvorligt. Vi betragter ikke kunsten som det dekorative flødeskum på toppen af kagen. Vi betragter kunsten som en helt fundamental del af tilværelsen. Den giver os nye perspektiver, vækker nysgerrighed, skaber undren og skubber til grænser. Kunsten er en integreret del af det at være menneske.

Om forfatteren