Undervisningen handler ikke mindst om at aktivere din indre entreprenør. Entreprenøren ser muligheder, hvor andre ser lukkede døre.
En flaskepost skyller op på en strand i Sverige. Af indholdet fremgår det, at den er afsendt fra Anholt. Flaskeposten er ikke nogen almindelig flaskepost; det er faktisk en sonde afsendt fra en planet af opdagelsesrejsende i rummet til ukendte modtagere endnu længere ude.
Anholt, Tunø, Samsø, Hjarnø og Endelave er ikke planeter, men eleverne på 10 Å tog dertil med det udgangspunkt, og det giver friske øjne og et nyt syn på en gammel verden. Missionen var at undersøge og udforske den fremmede planet gennem feltstudier og indsamling af objekter. Og om muligt at skabe et møde med de fremmede væsener og bytte sig til ting. Eleverne skulle selvfølgelig også sætte sig et aftryk på planeten.
Vel hjemme igen blev alle prøver, materialer og optegnelser samlet og udstillet i en gigantisk installation af et rumskib. Det var en imponerende og effektfuld kakofoni af ragelse, insekter, luftprøver med mere.
Verden har forandret sig meget i løbet af de sidste halvtreds år. Det nære er ikke længere så nært og det fjerne er kommet meget tættere på. Det lokale betyder mindre og det globale mere. Vi bliver dagligt konfronteret med globale problemstillinger og nyt fra verdens brændpunkter. Det er på en gang skræmmende og fascinerende. Man kan ikke vende det blinde øje til og lukke det ude men er nødt til at finde en måde at være i det på. På 10. Å retter vi blikket mod verden, dens virkelighed og muligheder. Vi forundres og forarges måske også, men fremfor alt forsøger vi at forstå og tage stilling for hver især og sammen at gøre verden til et bedre sted at være. Undervisningen skal ruste os, så vi bliver i stand til at agere i verden som aktiv medborgere.
Når man tager stilling og agerer i verden er det vigtigt at gøre det på et kvalificeret grundlag. Problemstillinger kan ofte forekomme mere enkle, end de er. Graver man nogle spadestik dybere, bliver det ofte tydeligt ,at tingene er mere sammensatte end som så. Vi vil øve os i at se nuancer og vende og dreje en problemstilling, til alle forhold er belyst.
Efter analysen kommer så syntesen, hvor vi spørger, hvad vi kunne gøre for at tydeliggøre det utydelige og forandre det, der trænger til forandring.
FAKTA
Hvis du ønsker at gå til prøve efter 10., skal du vælge en almindelig 10. klasse. Læs om 10. kl. her.
|
I undervisningen vil du møde en masse meget forskellige aktiviteter, hvor vi udfordrer begreber og ideer, kedelig vanetænkning og fordomme. Gennem tankeeksperimenter, øvelser og lege stimuleres din nysgerrighed og kreativitet på forskellige måder, så du bliver dygtig til at tage initiativ og få ideer. I næste fase udvikler og modner vi ideerne for til sidst at føre dem ud i livet. Det er meget håndgribeligt og ofte vildt, farverigt og festligt. Det kunne være i form af installationer i byrummet, en happening eller en event på de sociale medier. Undervisningen handler ikke mindst om at aktivere din indre entreprenør. Entreprenøren ser muligheder, hvor andre ser lukkede døre. Entreprenøren tænker innovativt og er i stand til at omsætte ideer til praksis til glæde for andre mennesker.
Arbejdsformen er tværfaglig og projektorienteret og indebærer, at du bruger din faglighed på nye måder. Du arbejder tæt sammen med andre, oplever gruppedynamik og får en masse social erfaring.
På 10 Å starter bevægelsen væk fra at være elev henimod at være studerende for alvor. Undervisningens fornemste mål er at sætte dig i stand til at bringe dit forhold til dig selv og din omverden i orden og i overskud.
10. årgang er prøvefri og afsluttes formelt med et selvvalgt individuelt eller kollektivt projekt. Evalueringen udføres af lærere, elever og eksterne censorer og følges op af en fyldestgørende udtalelse.