Undervisningen er et led i din uddannelse men frem for alt et led i din dannelse, der handler om at bringe forholdet til dig selv og din omverden i orden. Du skal blive nogen, før du bliver til noget.
Der er efterhånden en god samling bøger på hylderne i dit indre bibliotek, når du går i 9. eller 10. klasse. Du har allerede lært en masse. Der skal selvfølgelig endnu mere til, for det er stadig vigtigt med viden, kompetencer og færdigheder, men samtidig er det helt afgørende, at du i stadig højere grad forholder dig til det, du har lært og begynder at se sammenhænge på tværs af forskellige fagområder og tager stilling. Du har et højere abstraktionsniveau og kan anskue forhold og problemstillinger fra flere forskellige vinkler. Vi tager biblioteket med i laboratoriet, hvor vi udfordrer os selv og slipper kreativiteten løs. Vi øver os blandt andet i at se nuancer, læse mellem linierne med mere. Måske ender vi med at bryde med vanetænkning og indgroede forestillinger. Vores mål er at kunne tage selvstændig stilling til fænomener, tankesæt og ideer på et kvalificeret grundlag.
Undervisningen er en balance mellem to principper, der supplerer hinanden. På den ene side er der ting, der skal læres, eksakt viden, kompetencer færdigheder, der ikke umiddelbart er til forhandling. Kvadratroden af 9 er nu engang 3 og -3. På den anden side er der så meget andet, som ikke er definitivt men åbent og flertydigt. Man kan for eksempel ikke een gang for alle lave den autoritative analyse af en bestemt novelle. Her er der en åbning for vores store kreative potentiale, som skal stimuleres overalt, hvor der er mulighed for det.
Læreren har et forspring, sådan skal det selvfølgelig være. Men undervisningen må aldrig handle om at gætte, hvad læreren ved. Undervisningen er en åben situation. Vi kender dele af udfaldet men ikke de endelige konklusioner.
FAKTA
Du kan også vælge 10 årgang, som vi kalder 10.Å, som er prøvefri.
|
I den åbne samtale, hvor vi før eller siden støder på de største og vigtigste spørgsmål, oplever vi den samme forlegenhed. Den forlegenhed, der melder sig i mødet med noget stort og sammensat. Vi ved ikke, hvad vi skal sige. Der er ingen facitliste at læne sig op ad. Tingene er uafgjorte. Vi må være parate til at undres og være åbne for pludselig indsigt, der kan komme fra en helt uventet kant. Undervisningen skal stimulere nysgerrigheden og evnen til kreativ tænkning, for at vi kan blive klogere på os selv, vore medmennesker og den verden, vi lever i.
Undervisningen er et led i din uddannelse men frem for alt et led i din dannelse, den dannelse, der handler om at bringe forholdet til dig selv og din omverden i orden. Du skal blive nogen, før du bliver til noget.