MAJ

Europaparlamentsdebat 22. maj

Comments : 0

Plakat-EP-Eriksminde-400pxEriksminde Efterskole inviterer til Europaparlaments debat
Torsdag d. 22/5 kl. 16-21

Peter og Elena på mission for Europa

To unge danskere, der har brugt det sidste år på at rejse Europa tyndt, besøger sammen med en række kandidater til det kommende Europarlamentsvalg Eriksminde Efterskole. Sammen vil de sætte Europa og EU-politik øverst på de unges dagsorden.

Ved EU-parlamentsvalget i 2009 stemte kun 28 procent af de unge mellem 18 og 28 år. Det er alt for lidt, mener Peter Laugesen og Elena Maria Askløf, der i 12 måneder har rejst Europa tyndt for at møde andre europæiske unge. Nu er de tilbage i Danmark med en mission: De vil sætte ansigt på Europa, så også unge kan forstå det.

Derfor besøger de d. 22. maj Eriksminde Efterskole til en EP-valgaften for unge. Sammen med en række EP-kandidater fra forskellige partier vil de vække unges danskeres interesse for det europæiske samarbejde.

– Det er en vigtig opgave. Vores oplevelse fra folkeskolen og gymnasiet er, at vi slet ikke fik nok information om, hvordan EU har indflydelse på vores hverdag. Derfor handler vores foredrag om, at selvom man som ung kan tro, at EU-politik kan være svært at forstå, er det stadig vigtigt at vi sætter os ind i, hvad det betyder, siger Peter Laugesen.

Men Peter og Elenas foredrag kommer hverken til at handle om statistikker eller lovgivning. I stedet vil de fortælle om alle de unge europæere, de har mødt på deres rejse.

– For mig er EU meget mere spændende, når det handler om mennesker og ikke om lakridspibeparagraffer og kanelsnegle. Vi tror at mange andre unge har det på samme måde, og derfor vil vi viser billeder og film fra vores rejse og på den måde tage de unge med på tur rundt i Europa, siger Elena Maria Askløf.

Manglende interesse giver demokratisk underskud
I samarbejde med Efterskoleforeningen vil Peter og Elena holde deres oplæg på ti forskellige efterskoler rundt om i landet. Her kan unge fra de lokale skoler og ungdomsuddannelser samt øvrige gæster også møde EP-kandidater fra de forskellige partier.

Direktør i Efterskoleforeningen, Bjarne Lundager Jensen, håber, at debatarrangementerne kan rykke ved de unges forståelse af EU. For den lave interesse og valgdeltagelse er med til at skabe et demokratisk underskud, mener han.

– Hvis vi vil have indflydelse på Danmarks fremtid er det vigtigt, at vi motiver vores unge til at deltage i demokratiet, siger han.

Kontakt:

Søren Møllgaard Kristensen, Eriksminde Efterskole, sorenk@eriksmindeefterskole.dk // tlf. 61305418

Peter Laugesen og Elena Marie Askløf:
tlf. 26544698 //
kontakt@voreseuropa.dk //

www.voreseuropa.dk

Direktør i Efterskoleforeningen
Bjarne Lundager Jensen:
blj@efterskoleforeningen.dk // tlf. 4041 9333.

www.eriksmindeefterskole.dk •Tlf. 86 55 61 42

Eriksmindevej 40 • 8300 Odder • post@eriksmindeefterskole.dk

ERIKSMINDE EFTERSKOLE

Program:

16.00 Velkomst
16.10 Hvem er Europas unge og hvad er deres udfordringer?
V/Elena Askløf og Peter Laugesen
voreseuropa.dk
17.30 Middag – Eriksminde er vært
18.30 Mød din EP kandidat:

– Lasse Quvang Rasmussen (A)
– Morten Thiessen (C)
– Tonni Hansen (F)
– Malte Bang (N)
– Anders Vistisen (O)
– Irene Simonsen (V)

19.00 Debat med EP kandidaterne
Kaffe
21.00 Afslutning

EP-valgaftenenerne har til formål at fremme viden om EU, især hos unge. Læs mere på http://ep2014efterskolerne.blogspot.dk/ , hvor du også kan finde aftenens program og en liste over deltagende kandidater.

www.eriksmindeefterskole.dk •Tlf. 86 55 61 42

Eriksmindevej 40 • 8300 Odder • post@eriksmindeefterskole.dk