Det nye og overraskende opstår jo ofte med en lidt fræk og respektløs tilgang til tingene.
Det kommer fra jorden og har altid været der. Det er fugtigt og sanseligt. Det giver efter for dine hænders tryk og holder den form, du giver det. Vi mennesker har formet brugs- og kunstgenstande af det i tusinder af år. Leret er et enestående materiale med uanede muligheder.
I keramik lærer vi teknikker for at have et godt afsæt for at eksperimentere. Det nye og overraskende opstår jo ofte med en lidt fræk og respektløs tilgang til tingene. Tekniske færdigheder åbner døre men kan også gøre det modsatte.
I værkstedet arbejder vi med formstøbning, hvor vi støber serier af brugsgenstande i gips. Vi valser også plader ud til større skulpturelle objekter. Store frit formede krukker og skulpturer bygges op med traditionel pølseteknik. Måske får vi hjælp af ekstruderen, en maskine, der spytter pølser ud. Måske tager vi pottemagervejen, det kan være forbundet med stor glæde og tilfredsstillelse at dreje en kop, en kande eller måske cylindre, der skal blive til en skulptur.
Længere nede af vejen afsluttes processen ofte med påføring af lerfarve eller glasur inden brænding i ovnen. Også her er der mange variabler og ting at tage stilling til. Vi øver os derfor i at se, tale om og tage stilling til form og udtryk. Der er spørgsmålet om formens tyngdepunkt , overfladens tekstur eller arbejdet med den udslagsgivende detalje og meget mere. Vores ambition er at få alt til at gå op i højere enhed, så du før eller siden oplever at stå med et produkt, der er vellykket, personligt og unikt.
Du vil møde mange typer af opgaver, åbne, lukkede og alt indimellem. Måske skal du lave en kop formet af og til din hånd, en unik brugsgenstand. Eller du får til opgave at modellere en sko, der ganske vist er uanvendelig som fodtøj men overrasker med en velkendt form i et fremmed materiale – et skulpturelt værk.
–
–
–