“Forestiller vi os at verden blev renset for kunst, ville kunstens funktion sikkert stå helt tydeligt frem.”
Hvornår bliver lyd til musik? En kunstner har lavet en overraskende rumlig installation, hvor fritflyvende zebrafinker kan sætte sig på strenge på “stemte” elektriske guitarer. Når fuglene sætter sig, anslår de strengene og frembringer tilfældige lyde, som bliver forvrænget og forstærket. Indimellem opstår der noget, som ligner musik, smukke klangflader, hvis skønhed lyser mod det brogede tæppe af uorganiseret og tilfældig lyd.
Når vi arbejder med at udtrykke os, er det vigtigt med inspiration og rammer. Der skal være noget at sætte af fra og spille op ad, der skal være regler at bøje og måske helt at trodse for at skabe en ny orden, en lille ny verden i verden. I de kunstneriske fag oplever vi at komme ind i et rum, hvor vi mister fornemmelse for tid og sted og overskrider os selv.
Hvordan starter og forløber en kreativ proces. Vi lader os ofte inspirere af kunstnere, der har viet deres liv til arbejdet med at udtrykke sig. Vi undersøger materialer og afprøver muligheder. Det er formmæssig grundforskning, og her kan der ske vilde og uforudsigelige ting. Vores intuition og spontanitet kan komme til udfoldelse og vi lærer at se muligheder og gribe dem, når de pludseligt opstår. Vi oplever måske også, at der er et mere på spil, når vi arbejder med kunst, forstået på den måde, at det færdige værk opleves som mere end summen af vores indsats, vores tekniske kunnen og de mange valg, vi har truffet. Vi sætter overliggeren højt, ja egentlig så højt som muligt, for det er først, når vi rækker ud efter det umulige, at vi nærmer os det muliges højeste grad.
De færdige arbejder, værkerne, kan ikke nødvendigvis bruges til noget, måske er de smukke og behagelige at se på, måske er de ikke.
FAKTA
|
Men når det kommer til stykket handler det nok slet ikke om pænt eller grimt, eller om hvad værket kan bruges til. Hvad handler det da om? Ingenting og alting! Måske opdager vi først for alvor kunstens store betydning, hvis den ikke var der. Forestiller vi os, at verden blev renset for kunst, ville kunstens funktion sikkert stå helt tydeligt frem. Vi ville hurtigt opdage, at vi ikke kan leve uden. Når det kommer til stykket er dette tilsyneladende unyttige arbejde med kunst en helt livsvigtig måde at begribe og gribe virkeligheden. Kunst handler i sidste ende om at lære verden at kende og opdage den på ny.
I de kunstneriske fag kommer vi med de forudsætninger vi har hver især, det er udgangspunktet. Nogle er nået langt i arbejdet med teknik og udtryk, og andre er mindre erfarne, men vi alle nysgerrige og villige til at gå på opdagelse i en spændende verden, hvor vi sikkert ender vi med at overraske både os selv og vores omgivelser.
I takt med at vi lærer nye færdigheder og udvikler vore talenter, opstår der en ikke uvæsentlig sidegevinst, for mens vi dygtiggør os som udøvere, bliver vi samtidig mere modtagelige for andres værker. Vi bliver et mere opmærksomt og kvalificeret publikum til verdens mange fantastiske og utroligt forskelligartede kunstneriske udtryk, og det er bestemt lige så vigtigt.